Thematrainingen

Op aanvraag zijn er diverse thematrainingen beschikbaar, op het gebied van hardlopen/wandelen, voor individu en groepen. Staat jouw thema er niet tussen of wil je als groep een thematraining aanvragen, neem dan contact op om te kijken of en hoe ik wat voor je kan betekenen.

Thema’s

Looptechniek
Een ieder heeft een eigen loopstijl; vaak herken je iemand al van ver aan zijn of haar manier van lopen. Een bepaalde loopstijl is dan ook niet of nauwelijks te veranderen.

Looptechniek daarentegen kun je met kleine accenten aanpassen om efficiënter te kunnen lopen. Naast het hardlopen een langere tijd te kunnen volhouden, met een hogere snelheid en/of meer ontspanning, kan een goede looptechniek ook bijdragen aan het plezier wat je aan hardlopen kunt beleven. Uiteraard is een goede looptechniek ook blessurepreventief.

In deze training wordt bij een aantal basistechnieken stil gestaan en zullen verschillende oefeningen ingezet worden. Ook hier geldt weer: na afloop kun je zelf bepalen welk accent(en) voor jou van toepassing is (zijn) en daar ga je mee aan de slag. Elke keer weer ga je uit van jouw lijf en je kunt zelf aanvoelen wat past.

Bij aanvraag van een individuele thematraining looptechniek is het mogelijk om voorafgaand aan de training een analyse te doen n.a.v. een filmopname.
De  kosten voor een analyse + gepersonaliseerde thematraining looptechniek zijn 75 euro.

Ademhaling

Er bestaan veel verschillende theorieën en praktijken over ademhalen tijdens inspanning en ontspanning. Wat werkt en waarom, maar de belangrijkste vraag is: wat werkt bij jou?

Tijdens deze training zal ik je een aantal manieren van ademhaling tijdens het hardlopen en in rust laten ervaren om daarna zelf een keuze te kunnen maken of en welke van deze manieren bij jou past.

Veel ademhalingsoefeningen zijn geschikt voor zowel inspanning (tijdens sporten) als ontspanning (bijvoorbeeld als rustmoment tijdens een hectische dag).

Mindfulness

Tijdens deze thematraining wordt hardlopen gecombineerd met mindfulness. De oefeningen die aan bod komen kunnen je helpen om met meer ontspanning hard te lopen. Je oefent jouw aandacht te verleggen van je gedachten naar jouw lichaam en/of iets in de omgeving.

Mindfulness is niets meer of minder dan bewust en met aandacht één handeling tegelijkertijd uit te voeren in het heden. Hardlopen en mindfulness kunnen elkaar goed aanvullen.

Gedurende  de training komen verschillende oefeningen aan bod die je ontspannen laten hardlopen in het hier en nu. De oefeningen zijn geschikt om thuis toe te passen tijdens de eigen looprondjes. Evenals de andere thematrainingen rondom ademhaling en looptechniek gaan we vooral veel doen zodat je zelf kunt gaan ervaren wat past bij jou.