Runningtherapie

Strip runningtherapie

Hart-Lopen om (je) weer goed te voelen

Runningtherapie (hardlopen of wandelen) is het ‘therapeutisch’ inzetten van rustig hardlopen of wandelen onder begeleiding van een runningtherapeut.  Het kan ingezet worden als aanvullende behandelvorm of ter overbrugging van de wachttijd van een behandeling voor mensen met mentale (oa stress, overspannenheid, burnout) en/of psychische klachten (oa depressie, angst). Runningtherapie is het inzetten van hardlopen of wandelen ten behoeve van het (overbelaste) brein. Het is een therapievorm waarbij je met je lichaam bezig bent, maar waar je de effecten ervan met name op psychisch gebied zal ervaren. Het is een therapievorm waarbij het praten in eerste instantie ondergeschikt is aan het bewegen. Behandeling van fysieke of psychische klachten hoort thuis bij de daarvoor opgeleide professionals. Om deel te nemen aan runningtherapie is het hebben van ervaring met hardlopen of wandelen absoluut niet noodzakelijk.

Het doel van runningtherapie
Het doel van runningtherapie is jou te begeleiden om in 10 weken zelfstandig een duurloop van 20 tot 30 minuten op rustig tempo ontspannen te kunnen hardlopen en zo de voordelen van bewegen blijvend te ervaren.

Voor wie is runningtherapie?
Runningtherapie is voor mensen die om verschillende redenen niet makkelijk en op eigen kracht tot bewegen komen. Wanneer je last hebt van de volgende verschijnselen, kan runningtherapie iets voor je zijn:
• Depressie
• Burn-out
• Angst- en paniekaanvallen
• Stress
• Slechte lichamelijke conditie door overgewicht
• Lusteloosheid
• Onbehagen
• Slapeloosheid
Mocht je twijfelen, dan kun je altijd overleggen met je huisarts.
Als je gaat lopen breng je van alles bij jezelf ‘in beweging’. Dat kan tot resultaat hebben dat je:
• Rustiger wordt in het hoofd
• Een voldaan gevoel ervaart
• Het lichaam ontdekt als iets dat vreugde geeft
• Beter gaat slapen
• Een betere conditie krijgt
• Minder somberte of angst ervaart
• Meer levensvreugde voelt
• Actiever wordt

Hoe werkt runningtherapie?

1. Het begin
Als je je bij mij aanmeldt, dan maken we samen de balans op hoe jouw persoonlijke beginsituatie er uitziet. Dit doen we tijdens de intake. Eventueel combineren we de intake met een eerste training.  Tijdens de intake maken we kennis met elkaar, vullen we de benodigde vragenlijsten in en gaan we in gesprek over de doelen die jij wilt behalen. Daarna gaan we naar buiten voor de eerste training. Zorg dat je jouw sportkleding van te voren aan hebt. Met de gegevens uit de intake en de eerste training maak ik, samen met jou, een persoonlijk plan voor het traject runningtherapie.
Duur: 90 minuten

Mocht je willen starten met het traject runningtherapie, dan zitten de kosten voor de intake + 1e training inbegrepen in de pakketprijs (zie tarieven).

2. Het traject
Je kunt kiezen uit een individueel traject of een traject in groepsverband.. Als je een individueel traject kiest, houdt dit in dat je elke training samen met mij loopt. Elke training duurt circa 45 tot 60 minuten. Halverwege het traject evalueren we gezamenlijk de voortgang en stellen we samen zonodig de persoonlijke doelen bij. De voortgang wordt bijgehouden in een hardlooplogboek. Bij voldoende animo is het mogelijk om een groep van minimaal 2 tot maximaal 4 deelnemers  te starten. Samen lopen is gezelliger,  je kunt elkaar stimuleren en ervaringen uitwisselen.

3. De trainingen
In 10 weken wordt de basis van het hardlopen aangeleerd, werk je aan je hardloopconditie en word je stap voor stap sterker. Het uiteindelijke doel is 20 tot 30 minuten aaneengesloten ontspannen te kunnen hardlopen. Uiteraard werken we er naar toe dat je dit na de cursus zelfstandig kunt volhouden.

Tijdens de trainingen wordt ruimschoots aandacht besteed aan een goede warming-up, (blessurepreventieve) oefeningen, looptechniek, (interval)training om de conditie te verbeteren en een cooling-down. Ook is er aandacht voor een ontspannen ademhaling tijdens in- en ontspanning.  Elke week krijgen de deelnemers trainingen mee voor thuis.

De trainingen kunnen plaats vinden in de bosrijke omgeving van Veenhuizen, het Blauwe Bos van Haulerwijk of een locatie naar wens van de klant (reiskosten worden in rekening gebracht).

4. De afronding
Aan het eind stellen we samen vast welke vooruitgang is geboekt en of dit in overeenstemming is met je persoonlijke doelen.  Na de cursus moet het mogelijk zijn om zelfstandig een bepaalde tijd rustig hard te lopen. Natuurlijk kun je nog eens bellen of langskomen voor advies, een trainingsschema, een schouderklop of een paar herhalingslessen. Van de mensen die de loopcursus voltooien gaan de meesten door met hardlopen, al dan niet in een loopgroep. In een enkel geval kan het zinvol zijn de runningtherapie te verlengen.

Wat kost runningtherapie?
Afhankelijk van de persoonlijke situatie qua tijd en budget heb ik een aantal pakketten samengesteld. Wil je eerst kennismaken met mij en kijken of runningtherapie bij jou past? Een intake + eenmalige training runningtherapie is ook mogelijk.

Runningtherapie betaal je in principe zelf. Wellicht kan je werkgever de kosten (gedeeltelijk) vergoeden, als runningtherapie bijvoorbeeld onderdeel is van je re-integratietraject . Wie weet mag je het als leerkracht ook financieren uit je persoonsgebonden scholingsbudget (onderwijs). Overleg met je werkgever over de mogelijkheden. Bij verwijzing (bijv. huisarts/bedrijfsarts) is (gedeeltelijke) vergoeding mogelijk, bijvoorbeeld bij De Friesland bij het aanvullende pakket AV Extra of hoger. Informeer voor de mogelijkheden bij uw eigen zorgverzekeraar.

Let op! Voorwaarden voor deelname!
Deelname aan de cursus van Hart-Lopen.nl geschiedt op eigen risico. De trainer Annie Fabriek van Hart-Lopen.nl is niet aansprakelijk voor enige blessures of andere schade die de deelnemers mochten oplopen tijdens of ten gevolge van een training of wedstrijd. Hardloopadviezen zijn altijd vrijblijvend en worden voor eigen risico opgevolgd. Ook is de trainer en de organisatie van Hart-Lopen.nl niet aansprakelijk voor schade aan en/of vermissing van persoonlijke eigendommen door welke oorzaak ook, ontstaan tijdens of in verband met de door Hart-Lopen.nl georganiseerde activiteiten.

Hardlopen is intensief en blessuregevoelig. Deelnemers dienen zelf in te schatten of ze geschikt zijn voor deelname aan een cursus of trainingen. Indien u gezondheidsklachten heeft, of indien u andere reden heeft om te twijfelen aan uw geschiktheid voor hardlopen, raden wij u sterk aan om eerst advies in te winnen bij een (huis)arts. Ook wanneer u lange tijd niet aan sport heeft gedaan, raden wij u sterk aan eerst advies in te winnen voor u aan hardlopen begint. Hardlopen is niet de meest geschikte sport om mee te starten. Minder intensieve sporten als fietsen en wandelen zijn meer geschikt. Hart-Lopen.nl behoudt het recht voor om naar haar beoordeling ongeschikte deelnemers uit te sluiten van deelname aan een cursus/traject.