Laat de ‘rook’pauze bestaan!

Laat de ‘rook’pauze bestaan!
Haal de haast uit je hoofd en neem een ‘adempauze’ – pleidooi voor andere invulling van de ‘rookpauze’

Menig werknemer die niet rookt kan zich mateloos irriteren aan de collega die met regelmaat een rookpauze neemt. Het is niet zozeer het roken op zich wat vervelend wordt ervaren, maar juist de regelmatig genomen korte pauze tussen de werkzaamheden door die de roker voor zichzelf neemt. De roker neemt tijdens de rookpauze even afstand van het werk en neemt bewust een moment voor zichzelf.

Aangezien roken ons meer schade toebrengt dan ons lief is, wil ik voorstellen dat we de rookpauze voor een gelukkig steeds kleiner wordende groep rokers vervangen door een adempauze voor iedereen. Even achter je bureau weg, even naar buiten, even bewust een paar minuten ademen en zo bewust een moment voor jezelf te creëren. Wellicht voor de werkgever een idee om juist de rookplekken buiten te laten bestaan, maar dan om te dopen in ademplekken.

Dit geldt eveneens voor de rookpalen in openbare gelegenheden, zoals op de perrons van de treinen. Doop de rookpaal om tot ‘adempaal’ en laat mensen bewust even een paar minuten ademen tijdens het wachten op de trein.

Het nemen van een ‘adempauze’ levert vele voordelen op. Veel mensen ademen in rust namelijk teveel, te snel en/of te diep, met name als men veel drukte ervaart. Anno 2018 lijkt men het ook drukker te hebben dan ooit en die drukte lijkt niet minder te worden, maar juist meer. In tijden van drukte kan de ademhaling lijken op iemand die een rondje aan het rennen is, terwijl diegene ‘rustig’ op de bureaustoel zit en de ellenlange ‘to do’-lijst aan het afwerken is.

Eigen ervaring
Het nemen van een adempauze brengt mij in de eerste plaats rust. Bij een vol hoofd en een volle agenda merk ik dat ik ‘verstrak’ in mijn lijf, wat zich uit in onder andere kramp in mijn kaken en gespannen schouders. Door bewust mijn aandacht te verleggen naar de (neus)ademhaling merk ik direct ontspanning, zowel mentaal als fysiek. Een paar minuten bewust ademen geeft mij weer ruimte in mijn hoofd om even later weer met frisse energie verder te gaan met mijn werkzaamheden.

In tijden van meer drukte merk ik nog regelmatig dat ik mijn adem vast houd, begin te zuchten en meer gaap. Om niet contant mij bezig te moeten houden met bewust door de neus te ademen, plak ik regelmatig een pleister op mijn mond en ga ik door met mijn dagelijkse werkzaamheden. Zo nu en dan slaap ik zelfs met een pleister op mijn mond. Ik merk dat mijn lijf dan eerder tot rust komt, piekergedachten een halt toegeroepen worden en ik eerder en dieper in slaap val. Sinds het hanteren van de neusademhaling voel ik me rustiger in mijn lijf, ben ik veel minder vaak verkouden of ziek, kan ik stressvolle situaties de baas en reageer ik minder impulsief.

Daarnaast hanteer ik de neusademhaling ook tijdens het hardlopen. Tijdens een rustige duurloop is de neusademhaling mijn natuurlijke begrenzer. Het leert mij goed te luisteren naar mijn lichaam en wanneer nodig mijn tempo aan te passen. Ook vermindert het spierpijn na het sporten.

Menig sporter en niet-sporter hebben met succes de thematraining Ademhaling gevolgd, waaronder een triathleet ter bevordering van zijn prestaties en een leerkracht in het kader van haar re-integratie. Door veel deelnemers wordt de neusademhaling op vele vlakken gehanteerd.

Workshop/training ‘Ademhaling’
Mijn ervaring met het nemen van een adempauze door middel van de neusademhaling wil ik graag delen. Vanuit mijn bedrijf geef ik regelmatig de thematraining Ademhaling om meer mensen het voordeel van een ontspannen (neus)ademhaling tijdens het hardlopen of wandelen te laten ervaren. Kijk in de agenda voor de eerstvolgende groepstraining ‘Hart-Lopen & Ademhaling’.

Ook is het mogelijk om de thematraining Ademhaling als bedrijf of organisatie aan te bieden aan uw medewerkers. De training kan zowel binnen als buiten gegeven worden bij uw organisatie. Neem voor meer informatie contact op via annie@hart-lopen.nl